lichaamsgericht coachen

Lichaamsgericht coachen

Lichaamsgericht coachen versterkt je werk als coach en je gesprekken als coachend leidinggevende. 4 tips waarmee je de kracht van je lichaam inzet tijdens het coachen:

1. Let op je eigen lichaamshouding

Wees je bewust van je lichaamshouding terwijl je coacht. Hoe meer rechtop en ontspannen, des te beter zit je in je vel. Een open houding vergroot je geloofwaardigheid, je draagkracht en je zelfvertrouwen. Zo kan je beter luisteren en accurater reageren.

2. Vraag naar de fysieke beleving van je coachee

Vraag je coachee naar zijn of haar fysieke beleving tijdens het gesprek: “waar voel je dit vraagstuk/deze kwestie /dit dilemma in je lichaam?”. Benoem wat je opvalt aan iemands lichaamshouding –zonder interpretatie: “ik zie dat je geneigd bent om naar voren te leunen”. Of geef feedback in de vorm van een vraag: “Hoe voelen je schouders op dit moment?” “Waar zit je adem?”

3. Werk met ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen helpen je coachee schakelen van denken/praten naar voelen/ervaren. Je kunt korte of langere ontspanningsoefeningen inzetten op verschillende momenten tijdens een gesprek.

Bijvoorbeeld als warming up, als tussentijdse reflectie of als evaluatie. Een korte ontspanningsoefening is bijvoorbeeld: “Laat je adem ontspannen in- en uit gaan”. “Laat je schouders los en ontspan dan je armen tot in de vingertoppen”.

Het toepassen van langere ontspanningsoefeningen is een kwestie van trainen. Op deze pagina van mijn website vind je een voorbeeld van een ontspanningsoefening. Op Youtube kan je verschillende voorbeelden van langere oefeningen vinden als je googled op ‘bodyscans’.

4. Zet je zintuigen open en deel je waarnemingen

Zet je antennes open en merk op welke informatie binnen komt door te kijken, te luisteren, te voelen en zelfs door te ruiken. Wat neem je waar? Let bijvoorbeeld op gezichtsuitdrukkingen, verandering in stemgebruik, spanning in iemands lichaam, gevoelens in je eigen hart of buik. Maak je coachee deelgenoot van je waarnemingen, maar doe het zorgvuldig. Lees hier over lichaamsgericht feedback geven.

Meer leren over lichaamsbewustzijn?