voorbereiden op topprestatie

Een topprestatie neerzetten

Zet jij in het werk regelmatig een topprestatie neer? Check hier hoe jij om gaat met grote uitdagingen!

Twee deelnemers aan mijn leergang Embodied Learning trainen voor een marathon.

De ene persoon vertelt dat hij traint volgens een loopschema dat hij steeds bijstelt. Daarnaast werkt hij op verschillende andere manieren aan zijn conditie. Behalve een personal coach, heeft hij een team helpers om zich heen. Hij slikt een aantal supplementen en loopt in een professionele uitrusting. De marathon ziet hij als een belangrijke prestatie die zijn leven glans geeft. Hij vertelt dat hij na afloop van het evenement een paar dagen moet bijkomen.

De ander zegt dat hij een enkele keren per week traint. Steeds volgens een eenvoudig schema met relatief korte afstanden. Op die manier heeft hij naast het werk en de trainingsavonden nog tijd voor zijn gezin. Hij slikt geen supplementen, maar eet gevarieerd en draagt er zorg voor om op gewicht te blijven. Sinds hij op deze manier traint hoeft hij nauwelijks bij te komen. Hij loopt met plezier en de dag na de marathon heeft hij eigenlijk alweer zin om te trainen.

Zo verschillend gaan mensen om met een grote uitdaging! Hoe doe jij dat? Check het aan de hand van de onderstaande vragen.

  • Hoe bereid jij je voor op een belangrijke gebeurtenis?
  • Hoe zorg jij voor je energie als je een topprestatie moet leveren?
  • Stel jij je planning regelmatig bij?
  • Trek je de kar alleen of doe je het samen?
  • Hoe blijf je fysiek in conditie?
  • Hoe is de balans tussen werk- en privé-tijd?
  • En hoe lang moet je bijkomen na afloop?

Leuk om in dit verband te lezen is het artikel van Abelkader Benali met als titel: Wie wil rennen  moet leren uitrusten.

Wil jij leren om je energie beter te beheren?