leergang embodied learning

Wat is Embodied Learning?

Embodied Learning is het versterken van je persoonlijk leiderschap via de intelligentie van je lichaam. Je leert navigeren op de signalen van je lichaam. Dat vergroot je sensitiviteit en je verbinding met anderen. Daardoor krijg je meer toegang tot je creativiteit, je directe waarneming en je intuïtieve kennis. Zo kan je werken met hoofd, hart én buik.

Waar komt de term vandaan?

De term Embodied Learning wordt in het onderwijs gebruikt voor leren via het lichaam. Ik gebruik de term voor leren over leiderschap via je lichaamsbewustzijn.

Leiderschapsvaardigheden als afstemmen, creativiteit en vertrouwen op je intuïtie kan je niet leren uit een boekje. Embodied Learning leert je om leiderschap te belichamen. Daardoor werk je minder hard met meer resultaat.

Wat brengt Embodied Learning je?

In ontwikkeltrajecten, waaronder leiderschapstrajecten, wordt steevast een belangrijk aspect over het hoofd gezien: de kracht van lichaamsbewustzijn. En dat terwijl daar zoveel winst valt te halen. Lichaamsbewustzijn versterkt je authentieke leiderschap. Door lichaamsbewustzijn te ontwikkelen ontstaan overzicht, besluitvaardigheid, innovatiekracht, creativiteit, stabiliteit en werkplezier vanzelf.

Wat is het nut van Embodied Learning?

We leven in een razendsnel tempo, waarin alles voortdurend in verandering is. Hedendaagse vraagstukken zijn complexer dan ooit tevoren. De tijd waarin we leven vraagt om ander leiderschap dan voorheen. Voor wezenlijke oplossingen is het belangrijk om af en toe te vertragen en stil te staan. Zodat je in contact komt met de intrinsieke wijsheid in jezelf, de situatie en de mensen met wie je werkt. Essentiële inzichten en waarachtige oplossingen ontstaan namelijk door niet alleen je hoofd, maar ook je talent voor verbinding en je intuïtie in te zetten.

“Ik doe veel minder tijdens de begeleiding van groepen. De mensen nemen daardoor vanzelf meer verantwoordelijkheid. Zo werk ik met meer plezier, overzicht en energie.” Een deelnemer aan de leergang Embodied Learning.

Waarin verschilt Embodied Learning van ‘gewoon’ leren?

Essentiële leerervaringen haal je niet uit boeken, maar uit belevenissen die je raken. Wat je leert via je lichaam, vergeet je niet meer.

In het onderwijs wordt lichaamsgericht leren ingezet om kinderen te helpen makkelijker te leren. Kinderen blijken de lesstof op school beter te onthouden als ze tegelijkertijd een concrete ervaring opdoen. Ze kunnen zich ook beter concentreren op school als ze genoeg beweging krijgen. Kijk naar deze veelomvattende en bevlogen TED-talk van neuro-wetenschapper Adele Diamond over effectief leren.

“Embodied Learning is wezenlijk anders dan cognitief leren: wat ik tijdens deze workshop heb ervaren blijft bij me. En wat Paula betreft: wat je ziet is wat je krijgt en wat je krijgt is wat je ziet. Ze is volledig congruent met wat ze vertelt.”
Wessel Ganzevoort, Emeritus Hoogleraar Organisatiedynamiek en Innovatie

Wat is de leergang Embodied Learning?

In de leergang Embodied Learning leer je op een verfrissende manier over leiderschap en groepsdynamiek. Je krijgt een nieuwe invalshoek op leiderschap en leert op een organische manier beweging in gang te zetten. In de kern gaat het om synchronisatie van lichaam en geest.  Als je lichaam en geest synchroniseert, ben je in contact met je volledige potentieel. Dat is geen truc, maar een ervaring die je leert herkennen en vervolgens inzet om je leiderschap te versterken.

Wat is Embodied Feedback?

Embodied Feedback is een aanpak die ik heb ontwikkeld om de valkuilen van feedback geven te voorkomen.  Het gaat om feedback geven vanuit je fysieke waarneming, zonder oordelen. Dat is even oefenen, zeker voor degenen met veel training in feedback geven. Deze aanpak geeft een waardevolle aanvulling en verdieping op wat je al doet. In deze blog vind je een korte beschrijving van Embodied Feedback.

Hoe stimuleert Embodied Learning collectieve intelligentie?

Door je lichaamsbewustzijn te vergroten, leer je niet alleen afstemmen op jezelf, maar ook op de groepen en organisaties waarin je beweegt. Zo krijg je toegang tot de collectieve intelligentie van de groepen die je begeleidt. Dat maakt dat er op een organische manier creativiteit, co-creatie en verantwoordelijkheid ontstaan. Lees meer over Embodied Learning en collectieve intelligentie.

Voor wie is Embodied Learning?

Er is grote behoefte aan leiders die werken met hoofd, hart en buik.  Mensen die met moed, liefde en waarachtigheid in hun werk staan. Leiders die beweging in gang kunnen zetten en houden. In zichzelf, en bij degenen met wie ze werken.

Wil jij werken vanuit die radicale zachtmoedigheid? In de workshops en leergang Embodied Learning inspireren trainers, (team)coaches, opleiders, bestuurders en managers elkaar. Leiders uit de zorg, het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs en de bankwereld.

Als manager heb ik gezien dat de visie van onze organisatie niet werkelijk wordt belichaamd in mijn teams. Inmiddels zijn we aan het leren elkaar te bejegenen zoals we met onze cliënten willen omgaan.” Een deelnemer aan de leergang Embodied Learning.

Embodied Learning, Social Presencing Theater en Theory U

In mijn werkwijze maak ik onder andere gebruik van Social Presencing Theater (SPT). Hoewel de ingewikkelde naam van deze methode anders doet vermoeden, gaat het om lichaamsgerichte werkvormen die eenvoudig en toegankelijk zijn. SPT is oorspronkelijk ontworpen om Theory U ervaarbaar te maken. Theory U is een model voor duurzame verandering, vernieuwende samenwerking en innovatief leiderschap. Hier vind je meer informatie over Social Presencing Theater.

“Je lichaam bestaat uit zoveel onderdelen en bewegingen. Tegelijk is het één. Zo is het ook met het grotere lichaam van teams en organisaties. Als je er op die manier naar gaat kijken, verandert je aanpak. Dat is wat Embodied Learning teweeg brengt.” Miriam Luijken, Agile coach bij de Rabobank.

Meer weten?

Op mijn website vind je behalve blogs en video’s ook de brochure over de leergang Embodied Learning, informatie over mijn werk in organisaties en ervaringen van deelnemers.